04 października 2025
Tak, istnieje oficjalna interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdzająca możliwość zaliczenia wydatków na rejs jachtem, a także związane bilety lotnicze i noclegi w hotelu na Teneryfie do kosztów uzyskania przychodu firmy. Chodzi o interpretację z dnia 10 lipca 2025 r. (sygnatura 0113-KDIPT2-1.4011.408.2025.3.DJD), z której wynika, że informatyk prowadzący jednoosobową działalność może ująć takie wydatki w kosztach działalności. Innymi słowy – zgodnie z tą interpretacją podatkową – nawet rejs jachtem po Atlantyku, loty na Teneryfę i pobyt w tamtejszym hotelu mogą zostać uznane za koszty firmowe, o ile spełniają określone warunki związane z uzyskaniem przychodu.
Interpretacja została wydana na wniosek przedsiębiorcy z branży IT (informatyka), który planował poszerzyć profil swojej działalności o usługi żeglarskie. W prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej (tworzenie oprogramowania, doradztwo IT) dodał on dodatkowy kod PKD 50.30.Z – transport wodny śródlądowy pasażerski, zamierzając w przyszłości wykonywać odpłatnie funkcję skippera (kapitana jachtu) we współpracy z firmami organizującymi rejsy żeglarskie. Dotychczas nie świadczył takich usług, jednak deklarował chęć dywersyfikacji źródeł przychodu.
Kluczowym krokiem do rozszerzenia działalności okazało się zdobycie patentu żeglarza jachtowego (sternika morskiego), niezbędnego do legalnego prowadzenia rejsów. Uzyskanie tego patentu wymaga odbycia wymaganej liczby morskich rejsów szkoleniowych oraz zdania egzaminu państwowego. Przedsiębiorca odbył już cztery takie rejsy szkoleniowe w latach 2024–2025 (m.in. tygodniowe i dwutygodniowe rejsy po wodach Oceanu Atlantyckiego w okolicach Teneryfy oraz Morza Śródziemnego w Grecji) i uzyskał stosowną dokumentację potwierdzającą przebieg każdego z nich.
Dotarcie na miejsce rozpoczęcia rejsu wiązało się z przelotem samolotem (np. na Teneryfę) oraz zakwaterowaniem w hotelu przed startem rejsu. Poniósł też koszty zakupu niezbędnej specjalistycznej odzieży żeglarskiej i akcesoriów (odzież sztormowa, obuwie wodoodporne, bielizna termiczna, torby żeglarskie itp.).
W takich okolicznościach przedsiębiorca zwrócił się do organu skarbowego z pytaniem, czy wydatki poniesione na rejsy szkoleniowe, bilety lotnicze, noclegi hotelowe oraz sprzęt i odzież żeglarską mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w ramach jego działalności gospodarczej. Argumentował, że wydatki te mają związek z planowanym nowym źródłem przychodów – są inwestycją w zdobycie kwalifikacji koniecznych do rozpoczęcia oferowania nowych usług.
Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem podatnika i potwierdził, że opisane wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności. W interpretacji indywidualnej wprost stwierdzono:
„Wskazane wydatki związane z zakupem rejsów szkoleniowych, biletów lotniczych, lokalnego transportu, noclegów oraz specjalistycznej odzieży i akcesoriów związane z uzyskaniem przez Pana patentu jachtowego sternika morskiego (…) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.”
Innymi słowy, fiskus uznał za prawidłowe stanowisko, że opisane wydatki szkoleniowe i okołoszkoleniowe (w tym podróż i pobyt na Teneryfie) zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów z nowej działalności, więc spełniają definicję kosztu uzyskania przychodu.
Co istotne, organ podkreślił, że wydatki tego rodzaju zachowują status kosztu nawet jeśli ostatecznie planowane przychody nie zostaną osiągnięte – ważne jest, że w momencie ich poniesienia racjonalnie oceniając można było oczekiwać, iż przyczynią się do powstania lub zwiększenia przychodów z działalności. Jak czytamy w interpretacji: „Możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który – racjonalnie oceniając – mógłby przyczynić się do powstania przychodów […] nawet jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.”
Powyższa interpretacja została wydana zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, co oznacza, że kluczowy był wyraźnie wykazany związek wydatków z działalnością zarobkową. Podatnik w opisywanym przypadku dołożył starań, by udokumentować ten związek – m.in. rozszerzył formalnie zakres działalności (CEIDG/PKD), przedstawił dowody odbycia wymaganych rejsów szkoleniowych oraz nawiązał już wstępne kontakty z organizatorami rejsów komercyjnych odnośnie przyszłej współpracy jako skipper.
Organ podatkowy zaznaczył, że w razie ewentualnej kontroli przedsiębiorca musi być przygotowany na wykazanie prawidłowości zaliczenia takich wydatków do kosztów – przede wszystkim poprzez dowody poniesienia tych wydatków, ich celowości i związku z przychodem oraz braku przesłanek wyłączających (np. charakteru osobistego/rekreacyjnego wydatku). Innymi słowy, interpretacja chroni podatnika, ale to na nim spoczywa obowiązek udowodnienia, że rejsy i pobyt na Teneryfie faktycznie służyły uzasadnionemu biznesowo celowi, jakim jest zdobycie uprawnień i świadczenie nowych usług.
Podsumowanie – wiarygodność informacji
Informacja o możliwości rozliczenia kosztów rejsu jachtem, biletów lotniczych i hotelu na Teneryfie w firmie opiera się na prawdziwej interpretacji podatkowej. Stanowisko Dyrektora KIS z lipca 2025 r. jednoznacznie potwierdza taką możliwość, przy zachowaniu odpowiedniego kontekstu biznesowego.
Można zatem uznać, że treść wspomnianego posta w mediach społecznościowych została oparta na faktach – tj. na rzeczywiście wydanej interpretacji indywidualnej – a nie była jedynie anegdotą czy poradą bez podstaw prawnych.
Źródła: Oficjalna interpretacja indywidualna Dyrektora KIS o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.408.2025.3.DJD z 10.07.2025. Wszystkie powyższe informacje pochodzą z treści tej interpretacji i jej omówień, co gwarantuje ich rzetelność.
Prawo do minimalnej emerytury przy 25-letnim stażu z umowy zlecenia
Najem prywatny a VAT przy prowadzeniu działalności gospodarczej
Koszty spółki pokryte prywatnie przez wspólnika – czy można ująć w kosztach uzyskania przychodu?
Przeniesienie działalności z JDG do spółki z o.o. – legalność, ryzyka i orzecznictwo
Działalność nierejestrowana a składki ZUS (2025)
Stawki VAT – sprzedaż lokalu mieszkalnego w stanie deweloperskim vs pod klucz
W celu rozpoczęcia działalności w formie Sp. z o.o. skontaktuj się z nami. Każdego miesiąca tracisz tysiące złotych przez nieoptymalny sposób działania. Zadzwoń. Udzielimy Tobie wszystkich informacji.